Explore Collections Explore The Collections
You are here: CollectionsOnline  /  Forestiero illuminato intorno le cose più rare, e curiose antiche, e moderne, della città di Venezia, e dell'isole circonvicine; con la descrizione delle chiese, monisterj, ospedali, tesoro di San Marco, Arsenale, fabbriche pubbliche, pitture celebri, funzioni e divertimenti, e di quanto v'è di più riguardevole. Opera adornata di molte bellissime vedute in rame delle fabbriche più cospicue di questa metropoli.
  • Image Not Yet Available
Albrizzi, Giovanni Battista (1698--1777)
[Forestiere illuminato. 1772]
Forestiero illuminato intorno le cose più rare, e curiose antiche, e moderne, della città di Venezia, e dell'isole circonvicine; con la descrizione delle chiese, monisterj, ospedali, tesoro di San Marco, Arsenale, fabbriche pubbliche, pitture celebri, funzioni e divertimenti, e di quanto v'è di più riguardevole. Opera adornata di molte bellissime vedute in rame delle fabbriche più cospicue di questa metropoli.
In Venezia (Place), presso Giambattista Albrizzi Q. Gir.,, 1772.
[14], viii, 429, [11] p., engr. bird's-eye plan, [43] pl. ; 15.7 cm. (8°)

First published in 1740 (q.v.). The plates in this edition are as before but have been retouched, with Zucchi's signatures removed and new captions in French and Italian inserted for each view; this last was no doubt done in preparation for the French edition of Albrizzi's popular guide to Venice which had appeared in the previous year under the title L'etranger plainement instruit ... See Andrew Wilton and Ilaria Bignamini, Grand tour: the lure of Italy in the eighteenth century exh. cat. Tate Gallery, London 1996, no. 88, p. 129.


Copy Notes Imperfect; wanting the plate at page 30.

Binding C18th Italian decorated paper boards, spine-label lettered in ink 'Albrizzi, Della Citta' Di Venezia. 1772'.

Reference Number 4342

Additional Names Filosi, Gioseffo (fl.$1732--1744); Zucchi, Francesco (1692--1764)


If you have any further information about this book,
please contact us:

books@soane.org.uk